In Almere Haven geef ik Raja yoga en Hatha yoga les aan mensen die bewust van lichaam en geest willen zijn of worden. Lichamelijk fitter willen worden, geestelijk rustiger en emotioneel stabieler en het leven fijn is.

Als we ouder worden gaat ons lichaam ons waarschuwen wanneer wij teveel zitten, te weinig lopen en bewegen. Rust roest zegt men. Stijfheid speelt op en afvalstoffen hopen zich op. Balans in onze vochthuishouding net als voeding bepaalt onze energie. Door middel van Hatha Yoga en Raja Yoga kan je jouw lichaam bewuster voelen en verzorgen door de oprekking van de lange spieren. Ook is bewuste in- en uitademing belangrijk voor zowel je lichaam als je geestelijke welzijn. Door middel van meditatie kan je rust ervaren. Loslaten in denken en voelen toestaan en verwerken in het lichaam zal positieve energie geven zodat je beter in het leven staat.

Parusha Yoga   ZEN-TIJD!

Parusha-Yoga spoort alle leeftijden aan om bewust te worden waar wij vast zitten in het lichaam of beperkingen ondervinden. Ook mensen die een chronische ziekte hebben of ernstige ziekte hebben overwonnen zijn welkom. (kanker, fybriomalgie, reuma, astma, e.a.) Rug-, heup- en schouderklachten kunnen enorm verlicht worden door met yoga aan het werk te gaan. Yin Yoga forceert niets en wordt langzaam toegepast. Rust in het hoofd ontstaat door oefeningen en dit leren toe te staan.

Betekenis: Parusha komt van het woord Purusa, mijn eigen naam Patricia heb ik samengevoegd met het woord Purusa. Purusa wat De Vonk betekent en de oorsprong is van onze conceptie, hier worden de 7 chakra’s geschapen en ontwikkeld. Als mens ben je een unieke ontwikkeling welke groeit en verandert. Ieders ontwikkeling in geest en lichaam is verschillend en zal verschillende fasen in het leven veranderingen aandienen. Hier kan ook ziekte en verwarring bij komen. Onze chakra’s zijn dan in onbalans en verstoren ons functioneren. Toch kan je jouw chakra’s onderhouden en ‘inzien’ wat en waar je sterke en minder sterke punten spelen. Ondersteuning in de vorm van onder andere Yoga is een manier tot verbetering in het systeem.

Hatha Yoga

Hatha Yoga is een actieve vorm van de Yoga. Hatha Yoga valt onder de Raja Yoga en deze laatste wordt ook wel de Koningsyoga genoemd, genoemd naar de leer van Patanjali. Uitermate geschikt voor alle leeftijden omdat de lessen in een actief en rustig tempo worden neergezet, ook d.m.v. vloeroefeningen. Jouw conditie verbetert door yoga. Je hoeft niet slank en jong te zijn om yoga te doen. Concentratie is een onderdeel van loslaten en puur in het NU moment te zijn. Emoties kunnen opkomen en kan jou op situaties brengen wat aandacht nodig heeft. Het onderbewustzijn komt in beweging en vertelt je waar jouw pijn of ruimte hierin zit. Ik hoop je te mogen begeleiden in jouw bewuster voelen en zien en mogelijke acceptatie. Bewuste ademhaling is de manier om een oefening in meer ruimte in het lichaam te creeren.

Meditatie is waar de les mee start en een belangrijk begin om de knop om te zetten van actief zijn naar rust. Het kan moeilijk zijn om rust te vinden en gedachten te beheersen. Naarmate je meditatie vaker doet komt rust sneller naar je toe en kan je stilte en loslaten als een weldaad gaan voelen.

Asana’s zijn de oefeningen welke toegepast worden in de les, deze houdingen kunnen staande, zittend of liggend gedaan worden. De asana’s hebben een verwarmende uitwerking op het hele systeem en dit is de positieve werking op zowel de spieren als de organen en rest van het lichaam en geest. De houdingen zijn opgebouwd uit de filosofie van Patanjali.

Savasana is de navoeling van de asana’s en rust in liggende houding om de hartslagweer rustiger te maken en te voelen wat de oefeningen met je gedaan hebben. De rust brengt tijdens de Savasana kan verschillende effecten hebben, moeheid komt los, vrede, acceptatie, bezinning en emoties kunnen zich laten zien. Dit is een prachtig resultaat van voelen en intensiteit.

Namaste is de begroeting en dank zegging in de Yoga en meditatiewereld naar het Goddelijke en bewustwording in jezelf en respect voor alles wat is. Dankbaar voor wat is en wat niet is en de weg ofwel het Pad dat voor ieder van ons is gelegd welke zich openbaart in het leven door bewustwording van intensiviteit, acties, inzet. Geest en lichaam zien als een instrument, welke met respect voor het zelf en anderen handelt.

Meditatie en effect

Meditatie geeft verbondenheid met de geest en verlossing van (doem)denken en willen oplossen. Meditatie is een belangrijk onderdeel bij yoga want contact met je eigen stiltemomenten en contact met jouw hart maakt plaats voor acceptatie en diepe innerlijke rust. Je maakt contact met het diepere in jou, het hogere bewustzijn zonder denken, gevoel komt binnen. Yoga brengt kracht en verandering.

Als je bewust tijd neemt om te kijken naar jouw welzijn en daar actie op neemt kan je bewust worden van jouw kunnen en ook van jouw grenzen. Je probeert de oefeningen te doen en merkt na verloop van tijd dat je rustiger wordt, je beter slaapt en het in algemene zin beter met je gaat. Ook het ademhalen is een belangrijk aspect, concentratie en acceptatie in voelen van je lichamelijke en geestelijke status Meditatie brengt verbinding met het hart en rust. Het ademen is zo belangrijk, concentratie en acceptatie in voelen van je lichaam en geest, rust in denken. Het bevrijdt je van pijnen, piekeren, onrust en het leven wordt milder, verfijnder, liever, zachter. Zachtheid lijkt een zwakte in de drukke, haastige en onzekere wereld en toekomst. Je mag ontdekken dat zwakheid en zachtheid je iets brengt. Je kan er achter komen dat je vooral flink moest zijn en te vaak ja zegt, maar waarom? Door yoga te beoefenen komen meerdere aspecten aan bod, er werkelijk mogen zijn en gevoelens toestaan.

Je gaat meer vanuit je hart leven…